يك محقق آمريكايي مدعي شده كه با اسكن مغزي مي‌تواند با دقت 80 درصد به پيش‌بيني زودهنگام امكان اشتباه در آزمايشات رياضي استاندارد توسط انسان بپردازد. فدريكو كرت، دكتراي علوم رايانه دانشگاه آريزونا در تحقيقات خود دريافت كه دانشجويان اين دانشگاه كه هنوز در حال يادگيري زبان انگليسي هستند در مقايسه با افراد مسلط‌ تر مشكل بيشتري در پاسخ به سؤالات دارند. اين در حالي بود كه برخي از اين سؤالات در حوزه‌هاي كاملا مختلف قرار داشته و چگونگي ابراز آن به عنوان يك عامل تاثير گذار محسوب نمي‌شد.

كرت در پژوهش خود براي درك ريشه اين مشكل با اتصال يك دستگاه نوارالكترونيكي به سر داوطلبان، به برآورد سطح تعامل و حجم کار شناختی آنها در زمان پاسخ به سؤالات رياضي پرداخت. نتيجه اين آزمايش يك مجموعه از الگوهاي فعاليت امواج مغزي بود كه نشان‌دهنده امكان بروز محدوديت در ميزان پردازش در برخي مواقع بودند. در حقيقت طبق اين پژوهش كه در مجله Cerebral Contex منتشر شده، احتمال بروز يك اشتباه با احساسات و همچنين الزامات پردازشي افزايش مي‌يافت.

محققان اين پژوهش كه به ثبت تصاوير مغزي از داوطلبان در زمان آماده‌سازي براي كارهاي درسي مي‌پرداختند، متوجه يك افزايش در فعاليت لوب‌هاي قدامي و آهيانه شدند كه مسؤول تنظيم احساسات منفي و حفظ تمركز فرد بر كار هستند. اين در حالي بود كه حتي اشاره به يك مسأله رياضي باعث افزايش بار كاري مغز در برخي داوطلبان، افزايش سطح پريشاني و در نتيجه بروز اشتباه مي‌شد. كرت طبق اين مشاهدات توانست به طراحي يك مجموعه الگوريتم با قابليت شناسايي اين الگوها در تفكرات داوطلبان با فاصله 20 ثانيه پيش از بروز اشتباه بپردازد. هدف اين محققان ايجاد سيستم‌هاي كمكي براي مداخله قبل يا در زمان تقلاي فرد براي حل مشكل و تسهيل فرايند يادگيري و كاراتر كردن آن در معلم و دانشجو است.

منبع: ایسنا