مجاز همان واقعيت است، نبض بيمار از همه جا در دست پزشك

بيمارستان مجازي (Virtual Hospital)
‌در بيمارستان مجازي همه افراد در هر نقطه از دنيـا قـادرنـد اطـلاعـات پـزشكـي، پيشنهـادات و حتي دارو‌ها را از طريق اينترنت جستجو كرده و استفاده كنند.
يــك بـيـمــارسـتـان مـجـازي در واقـع سـيـسـتـم اطــــلاعــــاتــــي كـــاربـــردي اســـت كـــه بـــراســـاس مـدل‌سـازي سـه بـعـدي يـك بـيـمـارستان واقعي طراحي شده است. اين امر براي آشنايي بيماران با بيمارستاني است كه قرار است در آن جا تحت درمـان قـرار گـيـرنـد. بـه بـيـانـي ديـگر بيمارستان مـجــازي يــك مـحـيــط الـكـتــرونـيـكــي اســت كـه پــزشـكـان و اسـاتيـد علـوم پـزشكـي قـادرنـد تيـم پـزشكي را تحت آموزش قرار دهند و اين تيم حـتـي مـي‌تـوانـد خارج از آن كشور نيز باشد و دانـشـجـويـان پـزشكي مي‌توانند در يك شرايط شـبيه سازي شده، مواردي را تحت آزمايش و آموزش قرار دهند. اين بيمارستان‌هاي مجازي مبتني بر كامپيوتر هستند در واقع سعي شده كه بيمارستان شبيه سازي شود.
گاهي اين بيمارستان‌ها فقط شامل مخزن و كتابخانه‌اي از اطلاعات مرتبط با بيماري‌ها و درمان است. از نگاهي ديگر بيمارستان مجازي يــك كـتــابـخــانــه ديـجـيـتـال اسـت كـه اطـلاعـات سـلامت (‌بهداشت و درمان) را بر دارد. هدف اصلي اين است كه يك مرجع و منبع پزشكي براي پيشرفت در سطح سلامت فراهم آورده شود كه اين امكان هم براي پزشكان و هم براي بيماران قابل دستيابي است. تجسم فكري سه بعدي، انيميشن و تكنيك‌‌هاي تداخلي مي‌توانند به كارگرفته شوند تا به كاربر يك احساس واقعي را بدهند در سطحي پيشرفته تر يك بيمارستان مجازي، بيماران را در خانه هايشان مانيتور خواهد كرد. اين مراكز، مراكزي براي كنترل دارند كه در سطح كشور گسترش مي‌يابند تا بتوانند هر ناحيه را تحت كنترل خود درآورند.
اهداف اساسي اين بيمارستان‌ها به شرح زير است:
‌1) آموزش بيماران، كاركنان سلامت و دانشجويان
2) پيشرفت درمان بيماران، بازيابي سلامتي و بالا بردن اميد به زندگي
‌3) استفاده از جديدترين، رايج‌ترين و معتبرترين اطلاعات سلامت
4) امكان تحقيق و تبادل اطلاعات در سطح جهاني
‌5) تخمين هزينه‌هاي تمام شده و سازماندهي ومديريت بيمارستان به بهترين نحو
6) به عنوان يك سيستم آموزشي براي مديران بيمارستان در كليه سطوح
مراحل پيشرفت اين سيستم از حالت محلي به ملي و در نهايت بين المللي است كه به تدريج آگاهي از آن همه گير خواهد شد.

استفاده كنندگان بيمارستان مجازي
اين افراد شامل مديران، پزشكان، رزيدنت ها، فلوشيپ ‌ها، ساير كاركنان بيمارستان، بيماران، خانواده‌ها هستند. افرادي كه از اين سيستم استفاده آموزشي مي‌كنند مي‌توانند دانش خود را در زمينه روش‌‌هاي درماني ارتقا دهند، قدرت و مهارت تجزيه و تحليل و آناليز را بهبود بخشند و قادرند فرا بگيرند چگونه نياز‌‌هاي آموزشي شان را ارتقا دهند و پيشرفت‌‌هاي به روز داشته باشند. يكي از مهم‌ترين يافته‌ها براي اين دسته از كاربران بالا بردن حس اعتماد و اطمينان از علومي است كه فرا گرفته اند و مكاني براي يافتن پاسخ پرسش‌هايشان است.

كاربردها
كاربرد‌هاي يك بيمارستان مجازي شامل موارد زير است:
ارزيابي كاركنان، آشنايي با مشخصات كلينيكي، آموزش‌‌هاي تخصصي، آموزش از راه دور و تله مديسين.
آينده رباتيك بيمارستان‌ها در مرحله‌اي از پيشرفت است كه قطعا به روند بهبود پروسه تشخيص و درمان مي‌انجامد. همانطور كه ميدانيد در محيط بيمارستان كه انواع بيماري‌‌ها و عفونت‌‌ها موجود است بيشتر از همه پزشكان، پرستاران و ساير كاركنان مرتبط را درگير مي‌كند. لذا يكي از مهم‌ترين سود‌هاي روبات‌‌ها جلوگيري از ابتلا به بيماري است. مخصوصا در مواردي كه بيماري در مرحله شيوع است مي‌توان به راحتي محيط‌هاي ديگر را استريل نگه‌ داشت. اين ربات‌‌ها در يك بيمارستان مجازي هدايت مي‌شوند و در واقع كاركنان با شبيه سازي موقعيت بيمارستان و عمل مورد انتظار از ربات براي آن برنامه‌ريزي لازم را انجام دهند و با نصب دوربين هايي و سيستم تله ويدئو در اين بيمارستان كليه اعمال ربات‌ها را تحت نظر قرار دهند. وقتي كه بحث‌هايي پيـرامـون تلـه-روبـاتيـك مطـرح شـد پيشـرفـت‌هـاي شـايـان ذكري در پزشكي به وقوع پيوست. تا جايي كه اين روبات‌ها در اعمال جراحي در بيمارستان‌ها به كار رفتند و خطر عفونت براي افراد از بين رفت.
اين سايت بر اساس پايان نامه كارشناسي ارشد پياده سازي شده است و هدف آن نوبت دهي آنلاين به بيماران در مراكز سلامت مانند مراكز درماني ، بيمارستان ها ، درمـانگـاه هـا و غيـره است.كاربر جهت نوبت دهي ابتدا وارد سايت شده و استان و شهرستان مورد نظر را انتخاب مي كند. پس از اين مرحله ليست مراكز سلامت آن شهرستان به همراه توضيحات مربوطه براي كاربر نشان داده مي شود. كاربر پس از انتخاب يكي از مراكز سلامت وارد زير واحدهاي آن مركز شده و مي تواند در خواست نوبت كند. مثلا فرض كنيد كاربر، بيمارستاني را در تهران انتخاب كرده است و در اين بيمارستان بخش هاي مختلفي مانند دندانپزشكي، راديولوژي و غيره وجود دارد.كاربر هر يك از اين بخش ها را مي تواند انتخاب كرده و در زمان هاي مجاز نوبت بگيرد. در صورتي كه بخش مربوطه شامل چندين پزشك باشد كاربر بايد يك مرحله را نيز براي انتخاب پزشك بگذراند.
مثـلا در بخـش راديـولـوژي كـاربـر نيـازمنـد انتخـاب پـزشـك نيسـت ولـي در بخش دندانپزشكي ممكن است چندين پزشك در بخش حضور داشته باشند و كاربر بايد جهت نوبت دهي پزشك مورد نظر را انتخاب كند.
درخواست وقت ويزيت به صورت هوشمند انجام مي شود، مثلا نوبت دهي تنها در زمان هايي صورت مي گيرد كه توسط پزشك يا واحد درماني مشخص شده است. همچنين در صورتي كه ظرفيت روز و ساعت مشخص پر شده باشد به بيمار ويزيت داده نمي شود. پس از انجام موفقيت آميز عمليات نوبت دهي يك پرينت ويزيت به بيمار داده مي شود كه شامل كليه مشخصات ويزيت مانند نام مركز سلامت ، نام بيمار ، پزشك معالج ، تاريخ و زمان مراجعه ، نوبت بيمار و غيره است. همچنين آمار تعداد بيماران مختلف مراجعه كننده به هر مركز درماني به صورت سالانه ، ماهانه و هفتگي نشان داده مي شود. بخشي نيز جهت تغيير مشخصات پزشكان و مراكز درماني مشخص شده است

صفحه ورود اطلاعات بيمار و دريافت نوبت از واحد درماني
پس از اين كه كار بر واحد درماني خود را جهت دريافت نوبت انتخاب كرد وارد اين صفحه مي شود. در اين صفحه بيمار اطلاعات خود و زماني كه مي خواهد به واحد درماني مراجعه كند را انتخاب مي كند و در صورت وجود جاي خالي ، اطلاعات بيمار به همراه نوبت ولي به او نشان داده مي شود. بيمار در صورت نياز مي تواند اين اطلاعات را چـاپ كنـد. بـه همـراه ايـن اطلاعات يك كد پيگيري نيز براي بيمار نشان داده مي شود كه در صــورت نـيــاز مــي تــوانـد بـا استفـاده از ايـن كـد صورت حساب مالي خود را نيز ببيند.

صفحه ورود اطلاعات بيمار و دريافت نوبت از پزشك
ايـن صـفـحـه مـانند صفحه در يافت نوبت از واحد هاي درماني است با اين تفاوت كه دريافت نـوبـت از پـزشـكـان يـك واحـد درماني صورت مي‌گيرد. شايان ذكر است كه در صورت نبود جا در ايـن واحـد درماني براي يك پزشك لينكي نشان داده مي شود كه بيمار مي تواند به وسيله اين لينك از ساير مراكز درماني كه پزشك مربوطه در آنجا كار مي كند آگاه شود و در صورت نياز از پزشك مربوطه در ساير مراكز وقت بگيرد. در اين حالت لينكي به بيمار نمايش داده مي شود كه با كليك بر روي آن، بيمار مي تواند از پزشك مربوطه در ساير مراكز درماني ويزيت دريافت كند. همچنين با غير فعال كردن دكمه دريافت نوبت از دريافت نوبت توسط بيمار جلوگيري مي‌شود.

گزارش از وضعيت مالي بيمار
در اين فرم با وارد كردن كد رهگيري بيمار، مـشـخـصـات بـيـمار به همراه كل هزينه بيمار و ميزان پرداختي بيمار نشان داده مي شود. لازم به ذكـر اسـت كـه مـيـزان پـرداخـتي بيمار بر اساس بيمه‌اي كه بيمار با آن قرارداد دارد است. مثلا اگر در بيمه تكميلي بيمار درصد پرداختي بيمار 30 درصد باشد مبلغ پرداختي بيمار برابر 30 درصد از كل هزينه است.

جستجوي واحد هاي درماني و پيدا كردن واحد هاي مرتبط به بيمار
اين فرم به بيمار امكان مي دهد كه در استان و شهرستان مورد نظر خود ،در بين مراكز درماني كه خدمات مورد نظر بيمار را دارند و با بيمه بيمار قرار داد دارند جستجو انجام دهد.
مثلا وقتي بيمار مي خواهد در تهران در بين مراكز درماني كه داراي سونوگرافي هستند و با بـيـمـه تـامـين اجتماعي قرارداد دارند، جستجو انـجـام دهـد، ايـن صـفـحـه مـي تـوانـد جوابگوي بـيماران باشد. بيمار پس از مشاهده هر يك از مراكز درماني مي تواند با كليك بر روي لينك "دريافت نوبت" از مراكز درماني نوبت بگيرد.

ليست پزشكان واحد درماني و دريافت نوبت از پزشكان
پس از انتخاب واحد درماني، بيمار به اين صفحه هدايت مي شود. در اين صفحه بيمار كليـه پـزشكـان واحـد درمـانـي را مشـاهـده كـرده و در صـورت نيـاز مي تواند از آن ها در‌خواست ويزيت كند. كه با اين كار به صفحه اي جهت پر كردن مشخصات خود هدايت مي شود.

ساعات كار پزشك در ساير مراكز درماني و دريافت نوبت
اين صفحه مركزي را كه پزشك مربوطه در آن ها كار مي كند را نشان مي دهد. اين فرم زماني مفيد است كه وقت پزشك در واحد درماني مورد نظر پر باشد و بخواهيم از اين پزشك در ساير مراكز درماني وقت بگيريم.

آمار تعداد بيماران در خدمات مختلف به صورت سالانه،ماهانه و هفتگي
اين صفحه كاربر مي تواند با انتخاب استان و شهرستان مربوطه ليست مراكز درماني در آن شهرستان را مشاهده كرده و با انتخاب خدمات درخواستي وكليك بر روي لينك "نمايش آمار بيماران" آماري از تعداد بيماران مراجعه در خدامت خاص به مركز در ماني انتخابي را ببيند. اين آمار به صورت روزانه ، هفتگي و ماهانه است

منبع: نشریه مهندسی پزشکی شماره ۱۲۴